Overstappen op de digitale acceptgiro doe je zo

Wanneer het precies zal gebeuren is nog niet bekend, maar het is wel zeker dat de papieren acceptgiro zal verdwijnen. Ondernemers die dit betaalmiddel nu nog aanbieden, kunnen ervoor kiezen tijdig over te stappen op de digitale variant. Hoe je op de digitale acceptgiro over kunt stappen als ondernemer, lees je op deze pagina.

Je verdiepen in de digitale acceptgiro

Voor je de papieren acceptgiro inruilt voor de digitale variant, is het goed om je wat meer te verdiepen in dit betalingsmiddel. Past dit betalingsmiddel inderdaad bij je bedrijf en de klanten van je bedrijf, dan kies je ervoor de overstap te maken. Je bepaalt met welk bedrijf je in zee gaat en meldt je bij deze organisatie aan als nieuwe klant. De aanbieder van het digitale betalingsmiddel zal duidelijk aangeven wat er nu gebeurt en wat jij als ondernemer moet doen om gebruik te maken van dit betalingsmiddel.

Een datum kiezen voor de overstap

Het is belangrijk je goed voor te bereiden op de overstap van papier naar digitaal. Daarom bepaal je eerst een datum voor de overstap, het liefst iets verder in de toekomst. Vervolgens maak je een planning om je goed voor te bereiden op de overstap van papier naar digitaal. Deze planning moet precies uit komen met de deadline die je voor jezelf hebt opgesteld.

Je klanten inlichten

Als je weet wanneer de papieren acceptgiro verdwijnt bij jouw bedrijf, kun je je klanten gaan inlichten. Je stuurt hen een mail en/of brief en geeft aan dat de papieren acceptgiro vanaf ‘datum’ verdwijnt. Ook geef je aan waarom. Je sluit de brief af met een opsomming van andere betalingsmiddelen die klanten bij je bedrijf kunnen gebruiken om rekeningen te betalen, waaronder de digitale variant van de oude acceptgiro. Ook geef je aan dat klanten met vragen en/of opmerkingen altijd contact met je op kunnen nemen.

Extra medewerkers op de klantenservice

Op de dag dat de papieren acceptgiro vervangen wordt door de digitale variant, is het verstandig wat extra mensen op de klantenservice te zetten. Dit doe je enkele weken lang, tot er niet meer gebeld wordt door onzekere klanten die het nieuwe betalingsmiddel niet goed kunnen gebruiken. Met wat extra mensen op de klantenservice kun je alle vragen en/of opmerkingen over het nieuwe betalingsmiddel goed opvangen.