Klant heeft factuur niet betaald. Wat nu?

Klant heeft factuur niet betaald. Wat nu?

Heb je te maken met een niet betalende klant? Zijn er al 30 dagen voorbij nadat jij een factuur hebt verstuurd naar een klant? Klanten kunnen de grootste irritaties opwekken bij elke ondernemer en dit kan in sommige gevallen een lang verhaal worden. Een ondernemer heeft daarnaast vaste lasten die betaald moeten worden en als een klant zijn factuur niet betaald kan het allemaal misgaan. Hoelang wacht je nog totdat de klant betaald? Hoe gaat dit proces precies in zijn werking? Is het tijd om een incassobureau in te schakelen om vorderingen te innen? Lees het in dit artikel allemaal gerust verder.

Minimale tijd van de factuurdatum

De betalingstermijn van een standaard factuur is 30 dagen en dit is wettelijk vastgesteld. Een termijn van 30 dagen is van toepassing wanneer er niets wordt afgesproken tussen een zzp’er, bedrijf of overheid. Het is natuurlijk wel mogelijk om hiervan af te wijken als er andere afspraken gemaakt worden, dit moet wel vastgelegd worden. Een betalingstermijn kan maximaal tot 60 dagen worden afgesproken, tenzij er aangetoond kan worden dat er van beide kanten geen nadelige gevolgen aan zitten. De klant die niet betaald heeft dus recht om binnen 30 dagen het bedrag over te maken. Als deze dagen verstreken zijn en er nog niet betaald is, is het altijd eerst netjes om een betalingsherinnering te sturen. Klanten zijn ook maar mensen en kunnen iets vergeten, zoals een factuur op tijd betalen. Is dit niet het geval? Dan kan er een aanmaning gestuurd worden. Dit is een laatste schriftelijke aanmaning, zodat de klant nog een mogelijkheid heeft om binnen een redelijke termijn aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen

En nu… Incassobureau?

Heb je al deze stappen verlopen en is er nog steeds niet betaald? Schakel dan een incassobureau in, ook al gaat het maar om een klein bedrag. Mensen zijn vaak bang dat de totale relatie met de klant breekt. Maar goed, wie kan je nog een klant noemen als de klant niet eens zijn factuur betaald? Nou, niemand! Heb je een lastige klant en heb je hierbij een incasso advocatenkantoor nodig? Kijk dan eens rond in de omgeving en vind uw advocaat vandaag nog. Met de juiste gegevens en informatie kun je gemakkelijke en passende advocaat vinden. Na het traject zal de klant hoogstwaarschijnlijk betalen en hoe de relatie vervolgens verder loopt ligt aan beide partijen.