Maak kennis met debiteurenbeheer en het uitbesteden van automatische incasso’s

Wanneer je onderneemt, komt er veel op je af. Om je bedrijf zo goed mogelijk te runnen, dien je bepaalde terugkerende administratieve werkzaamheden uit te voeren. Een daarvan is debiteurenbeheer. Jouw onderneming draait op betalende klanten, dus wat kun je doen als een klant niet op tijd betaald? In deze blog lees je wat debiteurenbeheer is, wat erbij komt kijken en waarom je dit aan een expert zou kunnen uitbesteden. Daarnaast lees je meer over automatische incasso en wat ervoor nodig is om een SEPA in te stellen.

Wat is debiteurenbeheer?

Debiteurenbeheer heeft alles te maken met je klanten. Dit houdt namelijk bij welke klanten nog openstaande facturen bij je hebben. Voor jou als ondernemer is het belangrijk dat de facturen binnen de vastgestelde betaaltermijn worden voldaan. Hoewel je een goede relatie met je klanten wil onderhouden, is het soms belangrijk om streng te zijn en betaal ultimatums te stellen. Vind je het lastig om je klanten telkens om het voldoen van de factuur te vragen? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om een professionele partij in te huren die deze taak bij je uit handen neemt.

Wanneer je debiteurenbeheer onvoldoende geregeld is, komt de liquiditeit van je eigen onderneming in gevaar. Je hebt dan namelijk niet te maken met een constante cashflow, die voor jou als ondernemer erg belangrijk is. Wanneer je klanten niet op tijd betalen, houd je minder geld over dat je in je onderneming kunt investeren, waar jij je personeel mee kunt betalen en waarmee jij je leveranciers kunt afbetalen.

Wat zijn de voordelen van het uitbesteden van een automatische incasso?

Er zitten interessante voordelen aan automatische incasso uitbesteden! Naast het feit dat je klanten meer betaalgemak ervaren, kun jij je eigen onderneming er meer financiële zekerheid mee bieden. Daarnaast wordt ook je liquiditeit en DSO verbetert. Wanneer je de automatische incasso, ook wel SEPA genoemd uitbesteedt, worden betalingsproblemen snel gesignaleerd en wordt er contact met de klant opgenomen. Hierdoor gaat er minder tijd verloren en kun jij bereiken dat 98% van je klanten telkens op tijd zal betalen.

Weet je niet precies wat ervoor nodig is om de automatische incasso in te stellen? Dan helpt de derde partij je bij de vereiste mandaten. Een mandaat is een schriftelijk vastgelegde bevestiging van de toestemming voor het instellen van een automatische incasso bij je klant.